Щодо оголошення перших виборів в новоутворених об’єднаних територіальних громадах

uaror

ЗВЕРНЕННЯ
Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування
(Української асоціації районних та обласних рад, Асоціації міст України, Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад)

ЩОДО ОГОЛОШЕННЯ ПЕРШИХ ВИБОРІВ
В НОВОУТВОРЕНИХ ОБ’ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАДАХ

      Реформа місцевого самоврядування, удосконалення територіальної організації влади, формування спроможних територіальних громад та наділення їх достатніми повноваженнями, ресурсами є основою нової ідеології державного управління. Вона визначає основний зміст діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, а саме — надання ефективних та якісних послуг громадянам, підвищення їх рівня та умов життя.
Децентралізація є однією із пріоритетних реформ, яку підтримує Президент України, Верховна Рада України та Уряд України.
Незважаючи на опір бюрократії, популізм окремих політичних сил, бажання законсервувати радянську модель управління, за короткий час досягнуто певних успіхів в реалізації цієї реформи.
Так, у 2015 році стартувала бюджетна децентралізація. Нею запроваджено нову систему міжбюджетних відносин, яка побудована на наданні автономії місцевим бюджетам та стимулюванні їх розвитку. У цьому ж році добровільно об’єдналися населені пункти 794 сільських, селищних та міських ради і сформували 159 об’єднаних територіальних громад (далі – ОТГ). У кожній з них 25 жовтня 2015 року відбулися перші місцеві вибори, і вже з 1 січня 2016 року всі вони вийшли на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, отримали додаткові податкові надходження і можливість самостійно, без втручання «згори» приймати рішення щодо розвитку своїх територій.
Правильність обраного курсу на формування спроможних громад, децентралізації повноважень підтверджують перші дані щодо виконання місцевих бюджетів.
Якщо за І півріччя 2016 року до загального фонду місцевих бюджетів (з урахування трансфертів з державного бюджету) надійшло 158 млрд. грн., що більше в 1,3 рази порівняно з надходженнями аналогічного періоду 2015 року, то фактичні надходження доходів загального фонду місцевих бюджетів 159 ОТГ (з урахуванням трансфертів з державного бюджету) склали 3,1 млрд. грн., що більше майже в 7 разів порівняно з надходженнями аналогічного періоду 2015 року до бюджетів місцевих рад, які увійшли до складу ОТГ.
Завдяки змінам до податкового та бюджетного законодавства у контексті децентралізації, надходження власних доходів місцевих бюджетів об’єднаних громад зросли більше, ніж у 3 рази (на 906 млн. грн.) порівняно з І півріччям 2015 року (з 418 млн. грн. до 1324 млн. грн). Крім того у порівнянні з початком 2016 року, залишки коштів загального фонду місцевих бюджетів ОТГ (без субвенцій) збільшилися на 405 млн. грн., або зросли в 2 рази та станом на 01 липня 2016 року склали 748 млн. грн., у тому числі на депозитних рахунках в банках знаходиться 112 млн. грн.
Варто підкреслити, що в державному бюджеті на 2016 рік для ОТГ передбачена субвенція з державного бюджету на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад у загальній сумі 1,0 млрд. грн., здійснюється підтримка місцевих ініціатив коштом Державного фонду регіонального розвитку (3 млрд. грн.)
Таким чином, можна стверджувати, що процес децентралізації та формування спроможних громад, набув великої суспільної підтримки і продовжує давати позитивні результати. Так, завдяки проведеній роботі Уряду, місцевих адміністрацій, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, проектів міжнародної технічної допомоги і, безперечно, самих територіальних громад, цьогоріч процес формування спроможних громад набув ще більших темпів, ніж у 2015 році. У 2016 році, станом на сьогодні, вже утворилося 245 ОТГ, в яких об’єдналися понад 1180 сільських, селищних, міських громад із населенням понад 2 млн. 250 тис. жителів.
Однак із 245 ОТГ вибори проведено лише у 25 ОТГ. Незважаючи на те, що ОДА постійно направляють звернення до ЦВК про призначення на територіях цих громад перших місцевих виборів, Комісія не поспішає приймати відповідні рішення, вигадуючи різні проблеми.
Як приклад, у минулому і в цьому році ЦВК блокувала і не оголошувала вибори в ОТГ, які утворилися навколо міст обласного значення і тих, що об’єдналися в межах двох районів. Так, відповідними рішеннями Центральної виборчої комісії у 2016 році не призначено вибори в 11 ОТГ (Росошанська ОТГ — Вінницька область; Бахмутська, Андріївська, Очеретинська ОТГ – Донецька область; Гостомельська ОТГ – Київська область; Помічнянська ОТГ – Кіровоградська область; Воютицька ОТГ – Львівська область; Зорівська ОТГ – Черкаська область; Голопристанська ОТГ – Херсонська область; Нетішинська та Славутська ОТГ – Хмельницька область). За даними Мінрегіону, поданих облдержадміністраціями, у зв’язку із такою позицією ЦВК, не подавалися звернення до ЦВК про оголошення перших виборів ще у 14 таких ОТГ. Не призначено вибори у 4 ОТГ, які об’єдналися навколо міст обласного значення (м. Бахмут, м. Гола Пристань, м. Славута, м. Нетішин).
Підтвердженням неправомірності дій ЦВК є одноголосно прийняте 8 вересня ц.р. роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування щодо застосування положень Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» в частині визначення строків здійснення окремих етапів об’єднання, яким зазначено, що «…. з метою упередження дискредитації процесу децентралізації, реформування місцевого самоврядування та надання можливості жителям сіл, селищ, міст обрати сільські, селищні, міські ради новоутворених об’єднаних територіальних громад та відповідних голів і сформувати інші органи місцевого самоврядування, Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування дійшов висновку, що законодавство України не містить правових підстав для не призначення Центральною виборчою комісією перших виборів сільських, селищних, міських рад об’єднаної територіальної громади та відповідних сільських, селищних, міських голів і оголошення виборчого процесу таких місцевих виборів:
– у разі входження територіальної громади, розташованої на території суміжного району, до складу об’єднаної територіальної громади, адміністративний центр якої знаходиться в межах іншого району;
– у разі добровільного об’єднання територіальної громади міста обласного значення із територіальними громадами інших сіл, селищ, міст без внесення змін до меж відповідних районів.
Разом з тим, з метою визначення чіткого та однозначного регулювання зазначених питань та застосування окремих положень законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві вибори» та «Про добровільне об’єднання територіальних громад» доцільно удосконалити положення зазначених законів України, зокрема, встановивши, що:
– у разі, якщо до складу об’єднаної територіальної громади увійшли територіальні громади, розташовані на території різних районів, до зміни меж районів державні органи, компетенція яких поширюється на територію адміністративного центру об`єднаної територіальної громади, поширюють свою компетенцію на решту території об`єднаної територіальної громади;
– об`єднання територіальних громадах, суб`єктом утворення яких є, зокрема, територіальні громади міст обласного значення, зміни меж районів не потребують».
Щодо інших причин, які називаються ЦВК, щоб не призначати перші вибори в ОТГ, є начебто відсутність коштів. Це також не відповідає дійсності. У державному бюджеті на 2016 рік на місцеві вибори було передбачено 20 млн. грн. Однак ЦВК, без належного погодження з відповідними ЦОВВ, всеукраїнським асоціаціями ініціювала кулуарне рішення і направила більшу частину цих коштів на вибори народних депутатів України.
Завдяки позиції Уряду, були прийняті відповідні рішення і для ЦВК було виділено достатньо коштів на проведення виборів в ОТГ: 10,5 млн. грн. і ще 30 млн. грн. було виділено на останньому засіданні Кабінету Міністрів України. Цих коштів цілком достатньо, щоб провести вибори в усіх новоутворених громадах.
Але, 23 вересня 2016 року ЦВК приймає рішення про оголошення місцевих виборів, яке не тільки не вписується в логіку підтримки реформи місцевого самоврядування, а й суперечить її основним принципам. Комісією оголошено на неділю, 11 грудня 2016 року вибори лише в 41 об’єднаній територіальній громаді із близько 200 ОТГ, які подали документи в ЦВК. Більше того, ЦВК спрямовуються 4 млн. 188 тис. грн. на позачергові вибори 54 сільських, селищних голів на 4 грудня, які можна було б провести на початку 2017 року, а кошти залишити на вибори в ОТГ.
Враховуючи зазначене, від імені органів місцевого самоврядування, які представляють всеукраїнські асоціації, висловлюємо занепокоєння ситуацією, що склалася з призначенням перших виборів в об’єднаних територіальних громадах, ігноруванням та фактичною бездіяльністю ЦВК підтримки процесу формування спроможних громад і реформи в цілому.
Поряд з цим звертаємо увагу, про наявність чисельних прикладів блокування процесу децентралізації та формування об’єднаних громад збоку місцевих державних адміністрацій. Окремими обласними державними адміністраціями всупереч Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад», неодноразовим роз’ясненням Мінрегіону, не подаються звернення до ЦВК по тих громадах, які нібито не відповідають перспективним планам областей, що також підриває довіру громадян до місцевої виконавчої влади.
Звертаємося до Президента, Голови Верховної Ради України та народних депутатів України, Прем’єр-міністра України з проханням вжити всіх дієвих заходів для забезпечення проведення перших місцевих виборів у всіх об’єднаних територіальних громадах, що утворилися у 2016 році. Це дозволить забезпечити своєчасне формування ще до кінця цього року відповідних органів місцевого самоврядування цих громад, їх реєстрацію, врахувати їх у Державному бюджеті на 2017 рік в частині переводу на прямі міжбюджетні відносини, передбачити відповідні кошти субвенції на формування інфраструктури ОТГ.
Переконані, тільки подальше впровадження послідовної політики децентралізації стане дієвим фактором стабілізації соціально-економічної ситуації, виходу з фінансової кризи, подолання суперечностей між різними рівнями влади, організації відносин між центром, регіонами та територіальними громадами на принципах розподілу сфер відповідальності й компетенції, а також партнерства у сфері забезпечення громадян України державними та місцевими благами, сприятиме підвищенню ефективності використання бюджетних коштів на всіх рівнях управління.

За матеріалами http://uaror.org.ua

попередня статтяВітання голови обласної ради з нагоди Дня міста Хмельницький
наступна статтяГеннадій Зубко: ЦВК консервує радянську систему управління державою