Сучасний світ стикається з безліччю соціальних проблем, серед яких булінг займає одне з ключових місць. Це явище, що впливає на психологічний стан та емоційний добробут учнів у навчальних закладах, становить серйозну загрозу їхньому розвитку.
Враховуючи актуальність цієї теми, сьогодні, за ініціативи Хмельницької обласної ради розпочався черговий соціальний проєкт щодо протидії булінгу в освітньому середовищі. У заході взяли участь голова обласної ради Віолета Лабазюк, керівники та методисти відділів освіти громад області, керівники закладів обласної комунальної власності, закладів вищої та професійно-технічної освіти. Також захід зібрав кращих експертів та фахівців з усієї країни.
«Безпека. Допомога. Поруч» – це проєкт, який покликаний допомогти освітянам отримати знання та практичні навички, необхідні для створення безпечного та комфортного середовища, де кожен учень та студент почуватиметься захищеним. Він має на меті довготривалі результати. У планах – проведення низки семінарів у районах Хмельницької області, зосередження на поглибленому впровадженні методик підтримки безпечного освітнього середовища, залучаючи школи, громади та місцеві освітні установи.
“Навчальний процес під час повітряних тривог у сховищах, звуки вибухів та руйнувань інфраструктури, відключення електроенергії – усе це негативно впливає на кожного з нас, зокрема, й на наших дітей. Сьогодні молоде покоління потерпає від реалій війни і, як наслідок, – залишає слід зневажливим ставленням один до одного, до вчителів, товаришів та однокласників, – зазначила під час свого виступу Віолета Олександрівна. – Цей семінар організований в підсумку тих подій, які нещодавно відбулись на базі одного з навчальних закладів територіальної громади, де мав місце справжній прояв булінгу. Такі події – це наслідок нестабільного та поганого психоемоційного стану наших дітей. Тому, наразі головним завданням є робота над собою, аби максимально охопити ту категорію людей, батьків та дітей та мінімізувати кількість ситуацій, які відбуваються в країні, у тому числі й на Хмельниччині”.
На завершення виступу голова обласної ради наголосила на важливості проведення подібних семінарів, комунікаційних майданчиків та створення під час освітнього процесу комфортного та безпечного середовища для здобувачів освіти.
Сучасні реалії вимагають нових підходів до безпеки в освітніх закладах. Під час заходу усі учасники зібрання мали можливість ознайомитися з роботою Служби освітньої безпеки Національної поліції України. Начальник відділу організації служби Управління СОБ Нацполіції України Віра Проців розповіла присутнім ключові аспекти нових стандартів, надала огляд уже існуючих ініціатив та пояснила, як освітні заклади можуть ефективно співпрацювати з Національною поліцією для створення безпечного середовища під час навчання.
У рамках проведення семінару учасники заходу взяли участь у дискусії “Безпечний простір для навчання: формуємо психологічно комфортне середовище”, під час якого заслухали виступ супервізора, тренера в темі домашнього насильства та гейткіперства Катерини Мітченко. Психолог поділилася власним досвідом і методами створення психологічно комфортного середовища, яке дозволяє запобігти конфліктам та сприяє взаєморозумінню між усіма учасниками освітнього процесу.
Розуміння причин виникнення булінгу та знання ефективних методів профілактики – це перший крок до того, щоб запобігти йому та створити здоровий психологічний клімат у закладах освіти. Провідні фахівці України, зокрема, кандидат психологічних наук Ілона Рашковська представила увазі присутніх основні причини виникнення цього явища та напрями його профілактики.
52% сучасних українських підлітків стають жертвами образ, знущань та принижень з боку своїх однолітків. 20-30 років тому ситуація була ще гіршою: тоді слова «булінг» в інформаційному просторі взагалі не існувало, а до принижень серед школярів ставилися переважно як до невинних жартів. Не обійшлося без наслідків: тодішні жертви булінгу досі ходять до психотерапевтів, страждають від невпевненості в собі та долають наслідки шкільних травм. Проблему булінгу важливо проговорювати — щоб усвідомити, як з нею боротися.
Сьогоднішнє обговорення ще раз підкреслило, що безпека в закладах освіти — це не лише питання стандартів, але й співпраці, довіри та постійної комунікації між освітянами, батьками, учнями та правоохоронними органами.
Створення безпечного простору для навчання – це спільна відповідальність всіх учасників освітнього процесу. Тільки через розуміння, повагу та активні дії ми можемо подолати проблему булінгу і забезпечити дітям можливість навчатися в комфортному і безпечному середовищі. Від цього залежить майбутнє нового покоління, яке повинно зростати в атмосфері підтримки, любові та розуміння.