Із 795 у 2015 році до 3264 у 2017 році – такою є кількість територіальних громад в Україні, що об’єдналися заради того, аби назавжди докорінно змінити життя своїх мешканців. Разом вони сформували 699 об’єднаних територіальних громад, на території яких проживає більше 6 мільйонів людей. Такими є дані Моніторингу процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування, що відображає показники за грудень 2017 року. За тим, як проходить реформа в Україні, ретельно стежить Мінрегіон. Це міністерство є відповідальним за реалізацію завдань децентралізації, активна фаза якої в країні почалася в 2015 році (2014 рік був підготовчим в контексті нормативно-правової бази реформи).
У відомстві стримано коментують кількісні показники першого етапу реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, наголошуючи, що куди важливішими є якісні показники цього процесу. Проте не приховують, що темпи створення об’єднаних громад є доволі швидкими, якщо порівнювати, як така реформа проходила в інших європейських країнах.
«Темпи реформи справді хороші. Це я зараз озвучую не свою суб’єктивну оцінку, а узагальнену оцінку колег з європейських країн і міжнародних експертів. Вони сьогодні зізнаються, що не очікували такого успіху цієї реформи у перші роки її впровадження. Але ми хотіли б ще швидших темпів. В країні, де дуже багато років не здійснювалися необхідні реформи і яка потерпає від зовнішньої військової агресії не так багато часу для якісних змін. Маємо дуже швидко провести цю фундаментальну реформу і вибудувати міцний фундамент державності – сильні громади з гідними умовами життя», — прокоментував перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ В’ячеслав Негода.
Він наголосив, об’єднання дрібних громад у спроможні здійснюється, аби вони могли сформувати дієздатні органи місцевого самоврядування – такі, які зможуть якісно виконувати власні і делеговані державою повноваження, ефективно розпоряджатися ресурсами, котрі громадам забезпечила фінансова децентралізація, приймати якісні управлінські рішення, дбати про постійний розвиток своєї території та покращення умов для проживання своїх мешканців.
«Перелічити все це можна швидко, а от втілити в життя так само швидко важче. Виконання всіх цих завдань в більшій мірі залежить від органів місцевого самоврядування. Держава не може і не втручається в їхню діяльність. Але держава створила в рамках реформи дієві інструменти, вміле застосування яких і дає змогу місцевому самоврядуванню розпочати нові сторінки своєї історії, сторінки розвитку і процвітання. Перегляньте уважно моніторинг реформи, ви там побачите багато чого цікавого: від зростання місцевих бюджетів до секторальних змін в громадах. Там ви побачите, наприклад, що темп зростання плати за надання адміністративних послуг в 2017 році в об’єднаних громадах зріс на 449%!, у порівнянні з 2016 роком. Може, це не так багато в грошовому еквіваленті, але це є відображенням тенденцій, що відбуваються внаслідок децентрації сфери адміністративних послуг. Коли в якій громаді могли мріяти про ЦНАПи? А сьогодні їх більше п’яти десятків в ОТГ і надалі ця цифра лише зростатиме», — сказав перший заступник Міністра.
Він також звернув увагу, що моніторинг відображає і проблемні питання, на вирішення яких необхідно спрямовувати зусилля.
«В грудні ми запровадили ще один індикатор – об’єднання територіальних громад в межах районів і побачили, в 15 районах повністю завершено формування ОТГ, у 111 районах об’єдналося більше половини громад. Разом з тим у 146 районах (а це більше як третина) не утворено жодної ОТГ. Отже, ми бачимо, в яких районах потрібно виявити причини пасивності чи, можливо, блокування процесу децентралізації», — зазначив В’ячеслав Негода.
Схожа ситуація, за його словами, з децентралізацією у сфері архбудконтролю. Лише 67 міст обласного значення із 173 та ще 10 ОТГ із 665 виявили бажання і отримали повноваження у сфері архбудконтролю.
«Така ситуація викликає занепокоєння, оскільки свідчить, що більша частина органів місцевого самоврядування не хочуть брати на себе відповідальності за надання дозволів на будівництво та введенням об’єктів в експлуатацію. З іншого боку, є певні нарікання на процедурні питання отримання цих повноважень. Як висновок – необхідно змінити існуючий порядок делегування повноважень і в законодавчому порядку наділити ними відповідні органи місцевого самоврядування», — сказав перший заступник Міністра.
Ознайомитися з Моніторингом процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування станом на 10 січня 2018 року можна ТУТ
Моніторинги інших періодів є ТУТ