Кабінет Міністрів України схвалив проекти Постанов Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» і «Про утворення та ліквідацію районів у Автономній Республіці Крим» на позачерговому засіданні 12 червня. Проектами передбачається створення 119 нових районів в областях та 10 – в АР Крим. Мета – визначення обґрунтованої територіальної основи для діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Наступний крок – прийняття цих документів Верховною Радою України.
«Схвалення цих постанов Парламентом забезпечить відповідність системи адмінтерустрою районного рівня України сучасним вимогам та європейським стандартам. Це, в свою чергу, сприятиме визначенню обґрунтованої територіальної основи для діяльності органів виконавчої влади та відповідних органів місцевого самоврядування», – зазначив Міністр розвитку громад та територій України Олексій Чернишов, повідомляє пресслужба Мінрегіону.
У коментарі “Децентралізації” заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода повідомив: «Чинний районний поділ давно не відповідає критеріям ефективної організації виконавчої влади на місцях, оскільки створювався ще в 60-х роках минулого століття в державі, якої давно немає. Або може читали, що, наприклад, Фастівський район Київської області було утворено ще у 1917 році. Іншою проблемою є те, що існуючий районний поділ дуже нерівномірний – є райони, де проживає менше шести тисяч населення, а є ті, де проживає майже 200 тисяч населення. Зауважте, що і в маленькому і у великому районі діють однакові органи державної виконавчої влади з однаковими повноваженнями, але з різною завантаженістю. Зараз ми живемо в Україні, яка майже тридцять років тому відновила свою державність, і перед нею щодня постають нові виклики і завдання, які потребують ефективних рішень державної виконавчої влади. Щоб так і було, створюємо належну для організації діяльності державної влади територіальну основу. Одним із параметрів під час визначення конфігурації майбутніх районів, була чисельність жителів від 150 тисяч і більше. Цей критерій базується на «Номенклатурі територіальних одиниць NUTS-3» Європейського Союзу. Звісно, є окремі винятки, які продиктовані певними особливостями тих чи інших територій. Незважаючи на те, що в проект постанови не увійшли деякі слушні пропозиції, зокрема щодо утворення в межах гірських територій укрупнених Рахівського району в Закарпатті, Вижницького району в Чернівецькій області, а також Синельниківського району в Дніпропетровській області, Бережанського – в Тернопільській та ряду інших змін, ці пропозиції, за рішенням Уряду, будуть відправлені у Верховну Раду України для їх розгляду в Комітеті з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування під час розгляду проекту постанови».
Нагадаємо, з провадженням в Україні реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, 26 районів повністю покриті об’єднаними громадами, на рівень яких в рамках децентралізації владних повноважень перейшли майже всі повноваження райдержадміністрацій та районних рад. Території 164 районів покриті ОТГ від 50% до 99%. Це означає, що РДА цих районів здійснюють свої повноваження на менше половині їх території. І лише на території 75 районів (16%) не утворено жодної ОТГ. Фактично, інститут РДА повноцінно функціонує лише на території 75 районів.
Як створення нових районів вплине на мешканців громад?
Створенню нових районів передувало формування спроможних громад, таких, які здатні вирішувати питання місцевого значення і забезпечувати доступні і якісні послуги для населення. Більшість повноважень перейшли і ще будуть додатково передані саме на рівень громад і послуги, які раніше мешканці громад отримували в районних центрах, зараз отримують (чи будуть отримувати) на території своєї громади – або через Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП), або надання адмінпослуг громада здійснює через віддалені робочі місця адміністраторів ЦНАП, а там, де ще такі центри не створено – громади використовують інструмент міжмуніципального співробітництва – підписують угоду про співпрацю з сусідньою громадою, де вже діє ЦНАП. А ще сьогодні у практиці діяльності громад – мобільний ЦНАП — це теж віддалене робоче місце, але яке може пересуватися між населеними пунктами та здійснювати приймання громадян і надання послуг на території будь-якого населеного пункту громади. Отже, мешканцям громад за адмінпослугами не потрібно буде їздити до районних центрів.
Раніше «Децентралізація» повідомляла про схвалення Урядом 24 розпоряджень щодо визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад по кожній області.
Джерело: https://decentralization.gov.ua