У рамках засідання Правління Української асоціації районних та обласних рад, яке за ініціативи голови обласної ради Віолети Лабазюк відбулося у місті Хмельницькому, обговорили необхідні зміни до законодавства для втілення реформи профільної середньої освіти. Громадські обговорення на цю тему проходять в усіх регіонах. Захід організовано в партнерстві з УАРОР та швейцарсько-українським проєктом DECIDE – «Децентралізація для розвитку демократичної освіти».
Учасників засідання привітали віце-президент УАРОР з питань соціальної політики та охорони здоров`я, голова обласної ради Віолета Лабазюк, Президент УАРОР, голова Харківської обласної ради Тетяна Єгорова-Луценко, начальник Хмельницької обласної військової адміністрації Сергій Тюрін, керівник офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України В’ячеслав Негода, голова підкомітету з питань адміністративно територіального устрою Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, народний депутат України Віталій Безгін, голова підкомітету з питань цивільного захисту населення та територій Комітету ВРУ з питань екологічної політики та природокористування, народний депутат України Сергій Мандзій.
У засіданні Правління УАРОР взяли участь народні депутати, голови обласних та районних рад з різних регіонів держави, міські, селищні, сільські голови територіальних громад області.
Захід став майданчиком для обговорення законодавчого забезпечення впровадження реформи профільної середньої освіти.
Модератором цього блоку програми був керівник офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України В’ячеслав Негода.
Відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» з 2027 року в Україні почнеться реалізація реформи профільної середньої освіти. Її мета – індивідуалізувати освіту в старшій школі та наблизити її до потреб кожного учня й учениці, які зможуть обирати напрям навчання, курси та предмети, а школи проводитимуть якісну профорієнтаційну роботу. Така реформа потребує зміни змісту освіти, підходів до організації освітнього процесу, а також організації нової ефективної мережі закладів загальної середньої освіти. У рамках реформи передбачено запровадження трирічної профільної середньої освіти (10-12 класи) за двома спрямуваннями: академічним, із поглибленим вивченням предметів і курсів для здобуття вищої освіти та професійним, орієнтованим на здобуття професії згідно з потребами ринку праці.
«Основним завданням реформи є створення мережі великих академічних ліцеїв, у яких старшокласники зможуть обирати освітній профіль із поглибленою профорієнтаційною підготовкою. І тут дуже важливо почути голос територіальних громад та їхню позицію. Адже для у спішного впровадження реформи потрібно врахувати велику кількість факторів, особливо це стосується демографічної та міграційної ситуацій, – зазначила у своєму виступі Віолета Лабазюк. – Для того, аби забезпечити однаково високе здобуття знань учнями як міської, так і сільської місцевості, ми маємо напрацювати і законодавчо визначити правила співфінансування ліцеїв у випадку, коли заклад надаватиме освітні послуги для дітей з декількох територіальних громад, сформувати спроможну мережу закладів освіти, побудувати нову освітню інфраструктуру. Реформа стосується насамперед громад, адже саме для них найбільш актуальним є збереження людського капіталу. А успішним майбутнє буде в громади, де учні завдяки кращій освіті зможуть зробити більше для розбудови своїх сіл і міст».
З презентацією реформи профільної середньої освіти в режимі онлайн виступив заступник міністра освіти і науки України Андрій Сташків, який зупинився на аспектах та підходах реформування, мета якого – здобуття учнями якісної освіти. Окремо посадовець акцентував увагу на необхідності створення оптимальної мережі закладів освіти й проблемах нинішньої системи навчання старших класів, серед яких – навантаження на учнів, нерівність між сільськими і міськими школами, відмінність між результатами ЗНО за типами місцевості, 11-річний термін навчання, що показав меншу ефективність у порівнянні з європейським і світовим досвідом.
Спікери та присутні обговорили питання формування концепції реформи профільної освіти, передумови й нормативно-законодавчі зміни для успішного впровадження реформи та ризики її реалізації, виклики реформи в контексті війни, демографічні аспекти, роль громад і областей у реалізації реформи та створення оптимальної мережі закладів загальної середньої освіти тощо. Зокрема, й обговорили необхідні зміни до законодавства для втілення реформи профільної середньої освіти.
Оскільки кожен регіон має свої особливості та специфіку, обговорення реформи профільної освіти викликало жваве обговорення – було чимало запитань, різних поглядів в учасників зібрання. Були порушені питання впровадження реформи на прифронтових територіях, недостатності виділення освітньої субвенції з державного бюджету на оплату праці педагогічним працівникам, транспортного сполучення тощо. Зокрема, до обговорення інформації заступника міністра освіти та науки долучилися перший віце-президент УАРОР, голова Дніпропетровської обласної ради Микола Лукашук, голова підкомітету з питань вищої освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, народна депутатка України Юлія Гришина, менеджерка українсько-швейцарського проєкту «DECIDE» Валентина Полторак, віце-президент Асоціації, голова Калуської районної ради Михайло Лаврів, віце-президент Асоціації, голова Рахівської районної ради Діана Бабинець, народні депутати Олександр Аліксійчук, Вячеслав Рубльов, Сергій Мандзій, Старокостянтинівський міський голова Микола Мельничук.
У зв’язку з хвилею незадоволення у суспільстві було рекомендовано Міністерству освіти та науки у співпраці зі швейцарсько-українським проєктом DECIDE розробити доступні буклети, спрямовані на громадян та батьків про переваги реформи з деталізацією аспектів змін у профільній освіті. Окрім того, МОН для громад будуть організовані інформаційні вебінари.
Питання реформи профільної освіти є одним з важливих питань держави. Адже завдання школи не просто дати учням знання, а виховати громадянина, який ці здобуті знання вкладе у розвиток держави. Бо Україні потрібна конкурентоспроможна нація.
Як наголосили учасники, засідання правління УАРОР стало дискусійною платформою для напрацювання досвіду з метою втілення довготривалої реформи профільної освіти. Попереду клопітка робота – обговорення цілей реформи та її особливостей з громадськістю, залучення до обговорення представників усіх гілок влади різних рівнів, отримання від громад пропозицій щодо змін до законодавства, аби досягти єдиної мети – надання дітям якісної й доступної освіти.