Результати четвертого всеукраїнського муніципального опитування Міжнародного республіканського інституту демонструють, що міські голови отримали позитивний баланс довіри на рівні 13%.
Позитивною також є оцінка розвитку міст: 38% членів міських громад вважають, що справи у місті йдуть у правильному напрямку.
Зростання довіри до органів місцевого самоврядування стало можливим завдяки децентралізації – реформі, яка одна з небагатьох, показує позитивні результати.
Мешканці громад бачать позитивні зміни у гуманітарній (нові дитячі садочки та школи), інфраструктурній (нові дороги, тротуари, транспортна інфраструктура) та комунальній сферах (водопостачання, каналізація, величне освітлення, двори і прибудинкові території).
Розширення повноважень та позитивні зміни в роботі місцевої влади стали можливими також завдяки зростанню локальних економік. Зокрема, за прогнозом Міністерства фінансів, власні доходи місцевих бюджетів у 2018 році зростуть на 20% (до 231 мільярда гривень) у порівнянні з минулим роком.
Проте умовою економічного зростання та формування довіри до влади завжди є законодавча рамка реформи.
Що потрібно зробити для продовження децентралізації?
По-перше, професійна служба в органах місцевого самоврядування.
Ухвалений законопроект про службу в органах місцевого самоврядування ветовано президентом. Проте після доопрацювання у профільному комітеті законопроект вручено в новій редакції на розгляд парламенту.
Законопроект створює можливості для залучення в місцеве самоврядування нових професійних службовців, що підвищує ефективність публічного управління. Ресурси, повноваження та кадри – формула успішного врядування.
Парламент має шанс поставити крапку в реформі публічної служби, ухваливши законопроект №2489 “Про службу в органах місцевого самоврядування”, вже 3 квітня. Саме на вівторок у порядку денному заплановано його розгляд народними депутатами.
По-друге, вкрай важливо визнати міста обласного значення спроможними громадами. У нових умовах центрами економічного розвитку є міста обласного значення. Міста мають тісні економічні, соціальні (особливо в гуманітарній сфері) та політичні зв’язки з навколишніми громадами.
Проте сьогодні сусідні з містами громади не можуть ухвалити рішення про приєднання до міст.
І цю помилку потрібно виправити.
Робить це законопроект №6466 “Про внесення змін до закону “Про добровільне об’єднання територіальних громад” щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл, селищ до територіальних громад міст обласного значення”.
Ухвалення законопроекту, розгляд якого в порядку денному теж заплановано на 3 квітня, очікують 25 мільйонів людей, які проживають у 150 містах обласного значення та близько 1000 навколишніх територіальних громадах.
Причому всі міфи про поглинання містом сіл та, як підсумок, їхнє зникнення не мають нічого спільного з реальністю. Яскравий приклад – Тячівська міська об’єднана громада, яка за останні три роки вклала в розвиток приєднаного села тільки в інфраструктуру більше 10 мільйонів гривень.
По-третє, критично важливо реформувати райони, які неспроможні у своєму нинішньому вигляді.
Перший крок для цього – ухвалення законопроекту №6636 про порядок утворення, ліквідації, встановлення і зміни меж районів. Уже сьогодні 16 районів повністю покриті об’єднаними територіальними громадами.
Усі ці законопроекти Верховна Рада може розглянути вже 3 квітня.
Увесь перелік необхідних для прискорення децентралізації законопроектів є ТУТ.
Автор: Іван Лукеря, експерт групи “Децентралізація”
Реанімаційного пакету реформ, спеціально для Української правди