1 грудня за ініціативи голови обласної ради Михайла Загородного відбулася спільна із облдержадміністрацією семінар-нарада на тему «Завершення бюджетного періоду 2016 року та формування бюджету 2017 року» для голів районних рад та сільських, селищних, міських голів об’єднаних територіальних громад, начальників фінансових управлінь у районах та містах, представників фінансових служб об’єднаних територіальних громад.
Мета проведення семінару – обговорення напрямків та підходів до формування місцевих бюджетів, резервів їх наповнення.
У семінарі взяли участь заступники голови облдержадміністрації Володимир Кальніченко та Валерій Олійник, представники Департаменту фінансів облдержадміністрації, Державної фіскальної служби в області та Головного управління Держгеокадастру в області.
Як наголосив у вступному слові Михайло Загородний, головне завдання сьогодні правильно сформувати бюджети 2017 року відповідно до Стратегії розвитку та Програми соціально-економічного розвитку краю. Далі, за словами посадовця, основною задачею є раціональний розподіл коштів, окрім обов’язкового забезпечення видатків на заробітну плату та енергоносії, та ефективне використання коштів впродовж року.
«Варто акцентувати, що не всі керівники рад дієво використовують додаткові інвестиції держави. Зокрема, з державного фонду регіонального розвитку, які можна залучити на розвиток територій. Очільники громад мають працювати в цьому напрямку стратегічно», – зауважив Михайло Васильович.
Про особливості формування бюджету 2017 року учасникам семінару детально розповів директор Департаменту фінансів облдержадміністрації Сергій Пенюшкевич.
За словами Сергія Адамовича, бюджет є планом формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади, органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду. Загалом в області налічується 435 самостійних бюджетів, з яких: обласний, 20 районних, 6 міських (міст обласного значення), 4 міських (міст районного значення), 14 селищних, 22 об’єднаних територіальних громад та 368 сільських.
Самостійність бюджетів, як зазначив головний фінансист краю, забезпечується закріпленням за ними відповідних джерел доходів бюджету, правом відповідних органів державної влади, органів влади та органів місцевого самоврядування визначати напрями використання бюджетних коштів відповідно до законодавства України, правом відповідних місцевих рад самостійно і незалежно одне від одного розглядати та затверджувати відповідні місцеві бюджети.
Основним джерелом формування доходної частини обласного бюджету є податок на доходи фізичних осіб. Ще одним джерелом наповнення обласного бюджету є плата за надання адміністративних послуг. Найбільшу питому вагу у надходженнях за надання адміністративних послуг займає плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами.
Із 435 місцевих бюджетів області 49 – мають прямі міжбюджетні відносини з Державним бюджетом.
Сергій Пенюшкевич наголосив, що кожен місцевий бюджет має свої доходи, які мають бути спрямовані на конкретно закріплені за ними напрямки видатків з метою надання якісних медичних, освітніх, соціальних, культурних та інших послуг населенню. А відволікання коштів з цих бюджетів на інші цілі буде призводити до погіршення якості надання таких послуг. Тому важливим є правильний підхід влади до порядку складання та затвердження місцевих бюджетів.
Ще однією темою порядку денного наради було питання про додаткові важелі місцевої влади для наповнення територіальних бюджетів.
Як зазначив начальник управління Головного управління Державної фіскальної служби в області Валерій Дзюблюк, у січні – листопаді поточного року забезпечено надходжень до зведеного бюджету з податку на доходи фізичних осіб в сумі 2 391,3 млн. грн, в т.ч. до Державного бюджету – 623,5 млн. грн, місцевого бюджету – 1 767,8 млн. гривень. Темп росту надходжень до аналогічного періоду минулого року становить – 151,3 відсотків. З єдиного податку з фізичних осіб – 238,4 млн. грн (темп росту – 143,6 відсотків), із земельного податку – 95,6 млн. грн (темп росту – 156,3 відсотків).
На повноту надходжень орендної плати, наголосив Валерій Дзюблюк, негативно впливає той факт, що в багатьох договорах оренди, укладених органами виконавчої влади та місцевого самоврядування або взагалі не зазначена нормативна грошова оцінка конкретної земельної ділянки або зазначена нормативна грошова оцінка ріллі по області. При цьому, орендодавцями надані в оренду земельні ділянки різних категорій та цільового використання, зокрема, для рибогосподарських потреб, для рекреаційного, комерційного використання, тощо. Зазначене унеможливлює провести інвентаризацію договорів оренди на предмет відповідності розміру орендної плати статті 288 Податкового кодексу України (розмір орендної плати не може бути менше 3-кратного розміру нормативної грошової оцінки землі). Це призводить до втрат бюджету.
Так, станом на 01.11.2016 в області діє 184 договори оренди земельних ділянок державної та комунальної власності укладеними з фізичними особами, розмір орендної плати у яких не відповідає вимогам Податкового кодексу України. В результаті місцеві бюджети недоотримують близько 1-го млн. грн в рік.
Виходячи з викладеного вище, було рекомендовано органам місцевого самоврядування та виконавчої влади провести інвентаризацію укладених договорів оренди на предмет відповідності чинному законодавству. При виявленні невідповідності укладених договорів оренди чинному законодавству, рекомендовано укласти додаткові угоди та зазначити нормативну грошову оцінку в залежності від цільового призначення земельної ділянки та привести розмір орендної плати у відповідність до Податкового кодексу України.
Начальник управління Головного управління Державної фіскальної служби в області Наталія Гриневич розповіла про додаткові заходи наповнення місцевих бюджетів за рахунок оподаткування земельних площ, рентних платежів та єдиного податку.
Про резерви наповнення місцевих бюджетів за рахунок плати за землю поінформував виконуючий обов’язки начальника Головного управління Держгеокадастру в області Денис Назарук.
З інформацією про реалізацію повноважень громад у сфері цивільного захисту та про шляхи створення підрозділів місцевої пожежної охорони для забезпечення доступності послуг у сфері надання пожежної допомоги на територій сільських населених пунктів громад виступив перший заступник начальника Головного управління ДСНС України в області Дмитро Бондар.
Дмитро Володимирович зазначив, що для забезпечення оперативного реагування на надзвичайні ситуації та події на території Хмельницької області на постійному цілодобовому чергуванні знаходиться 39 державних пожежно-рятувальних частин, з яких лише 18 розташовані в сільській місцевості і, як правило, на території адміністративного району розташована лише одна державна пожежно-рятувальна частина.
Також на території області створено 105 підрозділів місцевої пожежної охорони з яких на цілодобовому чергуванні перебувають лише 85.
Заступник начальника управління звернув увагу, що пожежна техніка та пожежно-рятувальне спорядження в підрозділах місцевої пожежної охорони експлуатуються ще з радянських часів, морально застарілі та не дозволяють виконувати завдання за призначенням в повній мірі. Відстань до найбільш віддалених населених пунктів від місця дислокації пожежних підрозділів подекуди становить більше 20 кілометрів. Окрім того, на території Війтовецької, Меджибізької, Чорноострівської, Розсошанської, Китайгородської, Полонської, Гвардійської та Дунаєвецької міської об’єднаних територіальних громад взагалі відсутні підрозділи місцевої пожежної охорони.
Єдиним шляхом щодо покращення оперативного реагування на надзвичайні ситуації, події та пожежі, беручи до уваги Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, є створення нових підрозділів місцевої пожежної охорони.
Одним з найоптимальніших шляхів створення таких підрозділів для забезпечення доступності послуг у сфері надання пожежної допомоги на території сільських населених пунктів, який на даний час впроваджується Головним управлінням, є залучення коштів державного бюджету, а саме використання коштів державного фонду регіонального розвитку шляхом розробки та впровадження інвестиційних проектів «Забезпечення якості та доступності послуг у сфері надання пожежної допомоги на території сільських населених пунктів об’єднаних територіальних громад», використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад шляхом підготовки відповідних проектних заявок, використання коштів субвенції з державного бюджету на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій шляхом розробки та впровадження відповідних інвестиційних проектів.