Однією з найбільших трансформацій у сучасному світі є цифровізація. Вона змінює всі сфери життя, і соціальні послуги не є винятком. Україна сьогодні на правильному шляху, і Хмельницька область активно долучається до процесів цифровізації в рамках реформи соціальної політики.
14 листопада на Хмельниччині відбувся масштабний практичний захід на тему «Цифровізація соціальних послуг», який організувала Хмельницька обласна рада спільно з Міністерством соціальної політики України.
Захід був присвячений розвитку цифрових технологій у сфері соціальних послуг і, зокрема, тренінгу з кейс-менеджменту, який має стати ключовим етапом у реформуванні соціальної допомоги на місцевому рівні.
Як відомо Міністерство соціальної політики України нещодавно приєдналося до Європейської соціальної мережі (ESN), що відкриває нові можливості для обміну досвідом і використання передових європейських практик у наданні соціальних послуг. Це дозволить не лише підвищити якість та доступність послуг, але й прискорити процеси реформування в соціальній сфері.
Подія зібрала близько 150 учасників з усієї області, а це – керівники та представники відділів соціального захисту населення, центрів надання соціальних послуг, фахівці з соціальної роботи територіальних громад, а також провідні експерти соціального захисту та громадськість.
Голова обласної ради Віолета Лабазюк у своєму виступі наголосила на актуальності тематики та важливості проведення таких навчальних зустрічей, які, в результаті, допоможуть фахівцям опанувати новації у цифровізації соціальної сфери, які спростять надання послуг населенню.
«Цифровізація – це не лише зручні онлайн-послуги для людей, але й значне підвищення ефективності надання необхідної допомоги тим, хто її потребує – соціально незахищеним верствам, ветеранам війни та членам їх родин. Як Віце-президент Української асоціації районних та обласних рад з питань соціального захисту населення і охорони здоров’я переконана, що запровадження низки електронних послуг з урахуванням європейських стандартів та підходів значно спростить та покращить життя мешканців нашого регіону, забезпечить комплексний підхід до вирішення кожної проблемної ситуації. І ключовим в цьому процесі є співпраця всіх зацікавлених сторін: соціальних служб, медичних установ, громадських організацій та органів місцевого самоврядування», – зазначила Віолета Лабазюк.
Під час зібрання було зосереджено увагу на новаціях та цифрових технологіях, які впроваджуються державою у соціальній сфері. Зокрема, це єдина інформаційна система, що обʼєднує усі реєстри, надавачів та отримувачів соціальних послуг, яка передбачає механізм подачі заяви, підтвердження її отримання, реєстрацію та опрацювання, призначення надавача соціальних послуг, ознайомлення зі зверненням, призначення кейс-менеджера, надання соціальної послуги і підпис на папері та на планшеті.
А система електронного кейс-менеджменту, що включає медичні та соціальні дані, дозволяє скоротити час на отримання послуг та забезпечити ефективний моніторинг стану людей. Соціальні працівники і медичні фахівці можуть спільно працювати над вирішенням конкретних потреб кожного пацієнта або отримувача послуг.Провідний фахівець з навчання за допомогою цифрових технологій Проєктного офісу Міністерства соціальної політики України Катерина Коцюбівська під час тренінгу навчала учасників через кейс-менеджмент створювати індивідуальні програми підтримки для кожної людини, аби не лише забезпечити її основними соціальними послугами, а й максимально інтегрувати в активне суспільне життя ветеранів, людей з інвалідністю та людей, які опинилися в складних життєвих обставинах.
Про Реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг єдиної інформаційної системи соціальної сфери розповіла присутнім директор обласного комунального закладу «Хмельницький обласний центр цифровізації соціальної сфери» Тетяна Руденко, яка зауважила, що державою спрощено для громадян доступ до низки соціальних послуг, зокрема через відповідні онлайн-майданчики. Загалом в Україні цифровізовано близько 40 відсотків таких послуг. І саме фахівці закладів сфери соціального захисту покликані допомогти отримати жителям необхідні соціальні послуги. З цією метою проводиться навчання фахівців найкращим практикам взаємодії з громадянами та допомоги людям, які стикаються з труднощами в житті.
На завершення виступу Віолета Лабазюк зауважила, що сьогоднішній комунікаційний майданчик – це ще один крок до того, аби соціальні послуги стали більш доступними, ефективними і зручними для жителів області зокрема, і держави загалом.
«Вчергове переконуюсь, що нами вибрано правильний вектор для розвитку соціального захисту на території нашої держави та налагодження комунікацій з органами місцевого самоврядування. Підтримуватиму усі ініціативи з удосконалення надання соціальних послуг нашим жителям, – зазначила голова обласної ради. – Ми маємо чудову можливість не лише адаптувати європейський досвід, а й стати важливим учасниками цього процесу на місцевому рівні. Тому наші спільні зусилля в навчанні фахівців та розвитку цифрових технологій у соціальних службах мають значний потенціал».
Цифровізація соціальних послуг та кейс-менеджмент – це не лише тренд, а й необхідність для нашого майбутнього. Маємо ставити перед собою амбітні цілі, аби кожна людина, незалежно від її соціального статусу чи стану здоров’я, отримувала рівний доступ до якісних послуг.
Оскільки тема є актуальною та викликала велике зацікавлення, планується проведення додаткового тренінгу з новими учасниками громад Хмельниччини.